
Ibland är det svårt att hitta exakt det man söker på Internet. För att göra det möjligt, kan man därför utveckla en
situerad kognition – där vetandet avgör vad som kan anses relevant eller inte, för just ditt syfte. Till detta kan även begreppet
self-efficacy kopplas, vilket betyder att individen tror på den egna förmågan att påverka sin kunskap för att nå sitt mål – varvid man måste förhållas sig till relevant information inför uppdraget. Inför ett uppdrag är det därmed värdefullt att eleven ges tillgång till relevant stöd i form av handledning. Denna handledning skall inte lotsa studenten mot sitt lärande, utan snarare efterlikna ett mentorsuppdrag, där stöd och vägledning finns att få. Med detta menar jag att studentens kunskapsutveckling skapas genom det egna lärandet – där studenten härdar ut de och upprättar en förståelse och därigenom få ren ökad självkänsla och tilltro till den egna förmågan, vilket stimuleras av den psykologiska coachingen. Syftet med studentens egen hantering av dilemmat – är att denna skall nå ett metakognitivt förhållningssätt, där frågor som hur, varför och vad besvarar syfte med uppdraget – för att därefter få vidare och söka nya utmaningar och svar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar