fredag 6 juli 2012

Informationssökning - på gott och ont

Ibland är det svårt att hitta exakt det man söker på Internet. För att göra det möjligt, kan man därför utveckla en situerad kognition – där vetandet avgör vad som kan anses relevant eller inte, för just ditt syfte. Till detta kan även begreppet self-efficacy kopplas, vilket betyder att individen tror på den egna förmågan att påverka sin kunskap för att nå sitt mål – varvid man måste förhållas sig till relevant information inför uppdraget. Inför ett uppdrag är det därmed värdefullt att eleven ges tillgång till relevant stöd i form av handledning. Denna handledning skall inte lotsa studenten mot sitt lärande, utan snarare efterlikna ett mentorsuppdrag, där stöd och vägledning finns att få. Med detta menar jag att studentens kunskapsutveckling skapas genom det egna lärandet – där studenten härdar ut de och upprättar en förståelse och därigenom få ren ökad självkänsla och tilltro till den egna förmågan, vilket stimuleras av den psykologiska coachingen. Syftet med studentens egen hantering av dilemmat – är att denna skall nå ett metakognitivt förhållningssätt, där frågor som hur, varför och vad besvarar syfte med uppdraget – för att därefter få vidare och söka nya utmaningar och svar.

Det finns ett antal bra sökmotorer att använda. Själv testade jag SpringerLinks som innehåller artiklar om informationssökning, JTLA som är ytterligare en bra sökmotor där man lätt kan hitta information om hur man går tillväga för att hitta vad man ämnar söka efter på nätet.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...