I arbetat med Internet, är det viktigt att tillägna sig en god kompetens kring information – informationskompetens. En god informationskompetens handlar om att du som sökande vet vad du söker efter (att du har identifierat det sökta målet), att du vet hur man söker och var man kan finna det sökta och slutligen att kunna utvärdera och kritiskt granska den information man ämnar använda. Det är värdefullt att kritiskt granska den information man finner, genom att ta reda på vad man känner till om författarens bakgrund, position och möjlighet till påverkan. Vidare bör man fundera över hur materialet publicerats och på vilket sätt det där granskatas (som exempelvis tidningsartiklar). Även webbplatser och konferenshandlingar bör beaktas – där organisation, presentatör, dolda agendor. Detta gäller självklart även då man använder sig av muntlig kommunikation, där det är viktigt att själv ta ställning till hur man kan påverkas av det som presenterars.
Att anta att information är sann eller att den är ”ny” – är upp till dig att kontrollera. Värdefullt är att kontrollera om källan kan anses användbar i det syfte du ämnar använda informationen – vilket vilar på dig som söker information att ansvara för. Vi känner till att vad forskningen presenterade för många år tillbaka, idag kan framstå som en annan ”sanning”. Vad jag menar är att vad vi då visste, kan idag framstå i ett annat ljus med andra ”sanningar”. Inte att förglömma, är det högst värdefullt att vid källor, se över hur många källor just din källa använt sig av det som publiceras. Att använda Wikipedia som informationskanal, kan därmed vara en minst lika känsligt som att använda andra kanaler – värdefullt är därför att man är noga med att se över ”alla” källor, där både faktafel och ofullkomliga upprättade artiklar. I vissa fall kan dessa felaktigheter bero på sabotage, av vinstintressen och i andra på rena felaktigheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar