Jag tror man med fördel skall tillåta elever att använda olika former av verktyg – eftersom alla inte gynnas av "samma" inlärningsmetoder och övningar - datorn möjliggöra ny former av individualisering. Att använda sig av både bild, film och ljud – kan alla elever ges tillfälle att finna sina möjligheter till inlärning - som då alla kan arbeta i sin takt. Jag tror vidare att det är högst värdefullt att själv vara medveten om de nyanser klassrummet bär med sig, i form av förmågor och kunskaper. Genom att inta ett bredare pedagogisk perspektiv, vara öppen för vad de nya läromedlen kan erbjuda – tror jag att man som undervisande lärare kommer kunna inspirera och motivera många elever gällande dess kunskapsinhämtning - trots de svårigheter som finns. Genom att vara tydlig – noggrann och göra material synligt och lättillgänglig tror jag att man som pedagog också möjliggöra för elever i svårigheter att lättare kunna självreflektera, och kanske hitta just sina metoder gällande inlärning, samt att jag tillsammans med eleven kan ge feedback "snabbare". Vidare tror jag att lärarrollen idag genomgår en förändring – där fokus förskjutits från att tidigare ”föreläsa” till att nu ”uppleva”, vilket är något jag tror att eleverna lättare fokuserar på - det ligger i "deras natur". Idag har samhällets förändringar kommit att bjuda in till en mer digital värld, som skolan nu måste vara beredd att inta och jag tror det är viktigt att vi pedagoger följer med "strömmen" och arbetar med utvecklingen.
Jag tror att möjligheterna för att nå ”längre”, på mer ”lika” villkor kommer förändras genom att man idag kan använda sig av IKT-verktyg i skolans undervisning. Genom dessa verktyg tror jag således att elever i svårigheter kommer stärka både självkänsla, självkännedom och självtillit - samt att vi som pedagoger måste våga "släppa" den form av kontroll vi tidigare haft på undervisningen och istället inta rollen som "medresenär". Genom att jag som lärare kan arbeta mer med att synliggöra min undervisning på ett mer nyanserat sätt, kan såldes detta leda till att elever vågar utmana den egna kunskapen, och kommer därmed också lättare att hitta områden som kan intressera och stimulera dem vidare.
För mig kommer Xmind bli en stor resurs då jag skall introducera nya arbetsområden, där eleverna enkelt kan ”möta” området inom den ”ram” jag och vi tillsammans kan bygga upp. Här finns stora möjligheter att för elever att arbeta - oavsett svårigheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar