lördag 9 juli 2011

Hur kan vi göra undervisningen mer tillgänglig?

I klippet kognitiva inlärning, lyfter professor Kolb värdet att nå eleverna och förespråkar Dewey och Piagets koginitiva inlärningsmodell. Genom att starta upp undervisningen med ett experiment eller ett konkret exempel, kan eleverna sedan diskutera och reflektera, antingen öppet i klassrummet eller i mindre tvärgrupper – för att då kunna utveckla sin egna specifika kunskap kopplat till momentet. Här finns en stor möjlighet att nå alla elever, då alla elevers olika inlärningsstilar annars är svåra att nå. Alla lär inte på lika sätt, varvid vi som lärare måste upprätta undervisningen efter elevernas behov och gärna se till vad forskningen säger och vad de har kommit fram till. Kognitiv inlärning bygger till viss del på experimentellt, men handlar också om att tänka, känna och reagera/agera.

Beroende på hur du lär, kan man använda och förändra lärstilen - för att passa individen, men hur kan vi arbeta för att nå ut till alla elever i dagens allt större klassrum och elevgrupper? I filmklippet diskuterar man värdet av att undervisningen inte blir för abstrakt utan att man kan reflektera och att man kan hitta något som influerar det egna intresset – vilket jag tror kan vara en god början till att finna allas individuella lärstilar. Är det möjligt att arbeta så i dagens ”traditionella skola” eller behöver skolan lyfta blicken och inta ett nytt perspektiv på lärstilar och inlärning?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...