Hur kan vi pedagoger organisera gynnsamma klassrumsklimat?
Det finns många tekniska hjälpmedel att tillgå, som funkar bra i klassrummet, men det är också viktigt att man organiserar miljön, som att sätta tennisbollar på stolar eller liknande, eftersom hörapparater annars ”stänger av”, vid hårda ljud. Även mikrofonerna placering i klassrummet är viktigt att tänka på, och att dessa inte enbart placeras hos läraren – för att därigenom kunna öka elevers delaktighet. Tempo är ytterligare jag som pedagog måste tänka på att anpassa – som måste dras ned något samt att gärna upprätta en naturlig talordning i klassrummet och inte tillåter att elever talar i mun på varandra. Finns det elever med fler funktionsnedsättningar, är det viktigt att man som pedagog är vaken för dess reaktioner, vilket även gäller elever med hörselnedsättning - som i de fall man har grav hörselnedsättning, måste man använda ögonen mer och kanske måste jag som pedagog upprepa saker fler gånger – vilket inte behöver vara ett tecken på oro eller koncentrationssvårigheter (som ADHD), utan kan handla om att eleven helt enkelt inte hör. Elever med annan etnisk bakgrund är det viktigt att man observerar där andra varianter av svårigheter kan ligga bakom "oro" (som sjukdomar).
Finns elever med
hörselnedsättning i ditt klassrum - är Hörseldagboken ett bra pedagogiskt verktyg att tillgå. Där hittar man
pedologiska tips och länkar att ladda ned för att kunna arbeta med
elever som har hörselnedsättning. Genom Hörseldagboken
kan man också hitta övingar och tips på bra litteratur för att
öka förståelsen kring hörselnedsättning. Jag tror också att det
är viktigt att man som pedagog och lärare sätter sig in de specifika svårigheter elever har och att jag som pedagog verkar för att underlätta svårigheter utifrån dessa behov. Arbetsmiljön är av stort värde för att undervisningen
skall kunna fungera och gynna alla elever. Det är därmed som pedagog är en
fördel att lära sig att teckna, för att därmed öka förmåga att läsa av både egna och andras kroppsspråk – eftersom
kroppsspråk kan bli till ett värdefullt verktyg, för alla. Det är högst värdefullt att man inkludera alla elever och att man upprätthåller en
levande dialog i klassrummet, särskilt med elever i svårigheter.
Tydlighet, noggrannhet och
god planering är högst värdefulla redskap jag som pedagog skall bär med
mig in i klassrummet – vilket gynnar alla elever, inte minst de elever med
hörselnedsättning. Genom att alltid tänka på hur man talar, den
egna placeringen och att man talar i normal samtalston – kan ett gynnsammare arbetsklimat upprättas.
Jag tror att alla elever gynnas av att
man arbetar med kroppen som verktyg men att man också upprättar
naturliga band till digital teknik i undervisningsmiljön. Här ser
jag stora fördelar med att arbeta mer med text och bilder – men
också att man gör teckenspråket tillgängligt till hela klassen,
där man ”väver in” teckenspråket som en naturlig del i
klassrumsmiljön. Vidare finns det sajter, där man kan se
videoklipp, med olika teckenspråk på, som Sprredthsign – vilket kan vara till fördel att känna till i de fall man
träffar på elever med annan etnicitet. Vidare tror jag att sidor
som Teckenspråkswebben
är ett bra sätt att väcka ”teckenspråklig” nyfikenhet på
alla elever i klassrummet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar