söndag 3 juli 2011

Handikapp eller inte?


Vem är "rätt" och vem är "fel"?
Kan dagens skola leva upp till att vara "en skola för alla"? Idag är det många elever som inte når målen för godkänt och många elever som inte får adekvat hjälp. I debatter kopplat till skolan, diskuteras allt som oftast hur dagens allt mer heterogena klass växer sig allt större, samtidigt som lärarna blir färre. Hur skall då skolan kunna upprätta en balans mellan kunskap och utveckling? Är IKT och teknologiska verktyg en lösning på skoldilemmat? Utifrån filmklipp hämtade från: Handisam, upprättades många tankar kring det vardagliga livet, jag som "normal" lever - men vad är egentligen "normalt"? En annan tanke som föddes hos mig var: Vem har ett handikapp?


Alla människor i olika lägen kan ha ett handikapp – ingen är perfekt. Men vad innebär att vara tillgänglig och är det något alla kan vara? Att ha en funktionsnedsättning behöver inte vara ett hinder, det handlar om att anpassa miljön och kanske kan skolan förenkla och därmed minska "klyftan" mellan elever i svårigheter och elevers om når målen för godkänt? I rollen som lärare är det av stort värde att vara lyhörd för eleven, att se dilemman från olika perspektiv och i de fall där elever är i svårigheter, skall en kartläggning upprättas för att kunna belysa vad kärnan på dilemmat egentligen är grunden till att svårigheten uppstår. Det är viktigt att se och upprätta möjligheter för alla elever, oavsett om funktionsnedsättning finns eller inte. I de fall eleven behöver hjälpa för att ta sig förbi funktionsnedsättningen är de högst värdefullt att se till dilemmat i dess kontext och inte lyfta det ur sitt sammanhang. Funktionshinder – finns det, eller är det ett sätt för samhället att segregera de som inte "passar in"?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...