Vem är "rätt" och vem är "fel"? |
Alla människor i olika lägen kan ha ett handikapp – ingen är perfekt. Men vad innebär att vara tillgänglig och är det något alla kan vara? Att ha en funktionsnedsättning behöver inte vara ett hinder, det handlar om att anpassa miljön och kanske kan skolan förenkla och därmed minska "klyftan" mellan elever i svårigheter och elevers om når målen för godkänt? I rollen som lärare är det av stort värde att vara lyhörd för eleven, att se dilemman från olika perspektiv och i de fall där elever är i svårigheter, skall en kartläggning upprättas för att kunna belysa vad kärnan på dilemmat egentligen är grunden till att svårigheten uppstår. Det är viktigt att se och upprätta möjligheter för alla elever, oavsett om funktionsnedsättning finns eller inte. I de fall eleven behöver hjälpa för att ta sig förbi funktionsnedsättningen är de högst värdefullt att se till dilemmat i dess kontext och inte lyfta det ur sitt sammanhang. Funktionshinder – finns det, eller är det ett sätt för samhället att segregera de som inte "passar in"?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar