onsdag 3 augusti 2011

Matematikresurser

GeoGebra för pedagoger, tror jag detta verktyg är högst värdefullt, för att som pedagog "våga" sig på att använda ett digitalt verktyg som detta. GeoGebra som vid första anblicken, kan se väl avancerat ut - men som inte enbart har fokus på gymnasiematematik, utan har även presenterat en modell för yngre barn, GeoGebra Prim.

GeoGebra Prim erbjuder stora möjligheter att kunna arbeta mot programmet, inom områden som geometri, funktioner, Euklidisk geometri, trigonometri, analys, statistik mm. 

I YouTube-klippet berättar Torun om kreativ matematik - vilket jag blev mycket intspirerad av, där elever upprättar egna matematikgåtor. Torun utgår från elevers kunskapsbas för att sedan bygga vidare på deras kunskaper, utifrån deras kunskapsnivåer, för att kunna gå vidare inom området. Toube arbetar utan matematikbok - och bygger undervisningen enbart på elevens förmåga att diskutera, analysera och kreativt utveckla det egna kunnandet. Undervisningen bygger på att diskutera och att elevernas egna upprättade matemtikproblem, arbetar man med olika redskap för att lösa de egna uppgifterna. Under lösningsprocessen hjälps eleveran åt, för att tillsammans kunna lösa uppgifterna. Med stöd i GeoGebra kan elevena uppleva och upptäcka exempelvis gränser för figurers area - vilket sedan kan leda vidare, in i en värld att kunna prova sig fram med hjälp av verktyget. Efter året med kreativ matematik har sedan eleverna arbetat fram ett "eget" material, i form av ett portfolie. Toruns bloggsida erbjuder vidare ett rikt utbud av intressanta webbsidor kopplat till matematik. Ytterligare en intressant blogg som är kopplat till GeoGebra är matematik blogg, som erbjuder ett rikt utbud med intressanta övningar.

Genom att använda sig av Wolframalpha:s "söksida" kan man få stor hjälp i att hitta matematiska lösningar och information kring de frågor man "ställler" till "sökmotorn". Det går snabbt att ta reda på allt från en vardaglig summa av att addera två tal med varandra och mer avanderade uträkningar.

Mina erfarenheter av "mattecoaching" är i dagsläget små, men som under året kan komma att bli "mer". De erfarenheter jag har av att coacha via nätet, handlar främst om att hålla kontakt med eleveerna under kvällar och helger - via mail (som Facebook och hotmail). Jag tror att mer ograniserade former och en "avtalad" kontakttid kan vara intressant för eleveran - då de sitter hemma och arbetar med sina läxor eller har funderingar kring "kluriga" uppgifter. I många fall tror jag att "lärarstödd chatt" kan minska "oron" - där elevers möjlighet att alltid få vägledning kan skapa trygghet och kanske även bidra till att pedagogen kan arbeta fram en mer individualiserad och anpassad undervsiningsmodell.





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...