lördag 12 juni 2010

PodCasting

PodCasting och Audacity var roligt och lättillgängligt för användaren, vilket jag med stor säkerhet även tror eleverna kommer tycka. Programmet i sig var inga problem att förstå och hantera men där dilemmat uppstod vid att kunna spara filen i Mp3-format, med hjälp av LAME. Jag hade inte installerat LAME på den dator jag upprättade övningen och hade stora svårigheter med att ladda ned filen, då modemet inte var särskilt kvickt och teckningen inte heller särskilt god. När LAME väl fanns tillgängligt var det inga problem att fortsätta arbeta. Här ser jag en stor fördel vid att skolan uppdaterar alla program, för att möjliggöra arbetet för eleven.

Jag tror PodCaster kommer få en väldig genomslagskraft i skolan, där elever med stor säkerhet önskar skapa egna radioprogram och kanske även avancerade nyhetsprogram. De risker jag tror PodCaster medför, är att eleverna ibland kan ha svårt att skilja från tillgänglig och icke tillgänglig samt vad som kan uppfattas som kränkande och icke kränkande. Här ser jag en stor möjlighet för skolor att arbeta förebyggande och tillsammans med elever upprätta likvärdighetsgarantier.

Vidare fördelar med PodCaster kan vara då några av skolans elever upplever att vardagen bestå av allt för mycket skrift eller då elever anser det jobbigt att prata inför grupp. Här kan det finnas möjlighet att använda PodCaster för verbal kommunikation men också för möjligheten av att förmedla information till elever som inte av någon anledning är i skolan (genom radio och videokonferenser). Jag tror PodCaster kommer bli ett vardaglit verktyg i den framtida skolan.

1 kommentar:

charlotta wasteson sa...

Jag håller med om att skolan är en bra arena att träna netikett på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...