söndag 6 juni 2010
You Tube
Här är en instruktionsfilm jag arbetat med under ett PIM - projekt. Filmens syfte var att presentera ämnet kemi och den laborativa verksamheten. Filmen visar hur man arbetar systematiskt, från att ställa hypotes till att skriva en laborationsrapport. Talet till filmen har två elever arbetat fram, vilket jag är djupt tacksam över. Under ”skapandeprocessen ”hade jag god hjälp av en mycket begåvad och konstnärlig kollega, som lotsade mig fram genom projektets alla skrymslen och vår, likt en verklig regissör. I framtiden hoppas jag att de naturorienterade ämnena kommer tillägnas fler filmer som dessa och förhoppningsvis kommer ”regissören” och jag kunna åstadkomma en uppföljning.
Till stöd för skolans" IT-utveckling" har den kommun där jag jobbar tillgång till FLOD (www.flod.nu), där en mängd fördelar finns att tillgå. Flod är en distributionsplattform, där pedagoger erbjuds stora möjligheter av att skapa egna eller gemensamma projekt, aktuella radiokanaler, nyhetsartiklar, möjlighet att låna studentlitteratur- och filmer och mycket annat.
Flod har även egna verktyg i form av "att skapa filmer", spela in ljud och möjligheten av att skapa egna dokument. I Flod kan man också välja vem som skall ha tillgång till ett projekt, vilket gör det möjligt att dela in elever i grupper och därmed tilldela dem relevant och individuell litteratur. Här ser jag stora möjligheter för skolor och pedagoger att kunna dela information "över gränserna". Man kan ladda upp egna projekt och dela med varandra, vilket gör det pedagogiska arbetet mer nyanserat och med stor säkerhet mer spännande! Här finns även stora möjligheter för specialpedagoger och speciallärare att utarbeta individuella uppgifter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar