Jag har god kännedom om lärplattformarna Black Board och It`s learning och anser att båda är mycket användarvänliga och lättillgängliga. Jag tror att de flesta grundskolor skulle tjäna på att ha tillgång till liknade arenor, där både elever och föräldrar lätt skulle kunna tillägna sig den information de annars behöver invänta eller ha besvär att kunna tillägna sig. Här ser jag även hur vi pedagoger kan förenkla vårt arbete, genom att göra all information tillgänglig i ett liknande forum, både för att underlätta distribution men även för att kunna bedriva ”distansövningar”, projekt eller liknande. Jag tror den största tröskel många grundskolor idag behöver ta sig över är möjligheten av att hinna med att kompetensutveckla personal och i vissa fall även öka tillgången till datorer.
Idag har många grundskolor ett frånvarosystem (Skola24 eller Fronter?), där föräldrar reda har en inloggningskod, vilket självfallet kunde vara samma kod för att bestiga lärplattformen. Gällande eleverna ser jag att även de behöver ett konto, där de kan lägga sina inlämningsuppgifter men där själva klassforumet kan vara öppet för andra besökare.
Jag anser att det finns ett värde i att kunna tillgå ett diskussionsforum, men där det säkerligen finns mer ”inneforum” som eleverna föredrar. Fördelen med att ha tillgång till ett diskussionsforum skulle vara att eleverna lättare kunde nå läraren eller diskutera liknande problem kring en uppgift med varandra.
2 kommentarer:
Jag gillar också lösningen att ha uppgifter och diskussioner tillgängliga för alla - gärna såväl elever (och lärare) som föräldrar. Sedan kommer det till vilken plattform man ska välja ...
Många grundskolor verkar ha börjat använda Unikum (eller funderar på att göra det) och en del gymnasieskolor väljer samma lösning som grundskolorna i kommunen. Själv skulle jag dock hellre önska att vi i gymnasieskolan sneglade mer på vilka lösningar de använder på högskolor och universitet.
ett bra inlägg. det är givetvis vitalt att vi pedagoger tar oss an denna nya plattform och ser till så att vi har kompetens i den. men, jag tänker oxå att det kan bli ett problem med att läroplattformar på nätet får för mycket utrymme. många elever har inte tillgång till datorer, eller i alla fall inte lika stor tillgång som andra. för det andra så blir det ännu mer att ta till sig som elev. det funkar kanske bra på högre studier, där intresset för studierna är större, men jag är inte helt övertygad om det passar för högstadium och gymnasium.
det är viktigt, tror jag, att läroplattformer kompletterar och ger en annan vinkel, men att det inte blir en genväg för oss lärare.
Skicka en kommentar