onsdag 9 juni 2010

Bokmärkstjänsten

Jag tror bokmärkestjänsten är en jättebra tjänst att samla egna länkar i, vilket absolut medför att man snabbare och lättare kan "hitta tillbaka till" favoriterna. I dag riktas många pedagogiska debatter sitt fokus mot hur skolan skall kunna förbättra och hitta nya kommunikativa kanaler, för att nå eleverna. Många debatter nämner anomibegreppet, vilket kopplas till nutidens diagnostiseringar, samtidigt som många skolor är i en ekonomisk kris. Skolans kamp mot att hålla jämna steg med det mångkulturella samhället, har i många fall kommit att efterfråga nya och mer i tiden anpassade pedagogiska strömningar men där pengar och kompetens varit ett stort hinder för utveckling. Med hjälp av "gratistjänster", datorer till eleverna och kompetenshöjande insatser hos pedagogerna kommer säkerligen skolan åter kunna blomstra:). Frågan är hur vi skall få tag i alla pengar och vem som skall betala och motivera dagens pedagoger att kompetensutbilda sig inom IT och hur ser de nya styrdokument- och lärarutbildningen ut?

Skolan strävar mot en mer individinriktad undervisning, vilket med stor säkerhet kan be hjälpas av bland annat bokmärkestjänsten, där varje elev kan samla sitt material och där den individuella anpassningen kan kopplas till både individ och familj. Jag ser med andra ord stora möjligheter med tjänster som bokmärkestjänsten, då det gäller att förbättra/förstärka den didaktiska trianguleringen. Tjänstens möjlighet av att lätt kunna hitta länkar och dela med sig till andra, är med stor säkerhet ett mycket lukrativt instrument för eleverna att använda sig av.

1 kommentar:

Ksenia sa...

Hej
Bra och intressant...Jag håller med dig om "gratistjänster" ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...